Afgelopen zaterdag ging de musical ‘De Tocht’ in première. Twee weken eerder had ik het voorrecht om aanwezig te zijn bij een van de try-outs. Het was een onvergetelijke ervaring. ‘De Tocht’ vertelt het verhaal van vijf schaatsvrienden die in de loop der jaren uit elkaar zijn gegroeid door ruzies. Op jonge leeftijd deden ze echter een belofte aan elkaar: als de Elfstedentocht ooit weer zou plaatsvinden, zouden ze deze samen schaatsen. En dat doen ze. Maar is hun vriendschap nog sterk genoeg? Zullen ze de eindstreep halen? En zo ja, zullen ze het samen volbrengen? Maakt samen alles sterker? De verhaallijn is werkelijk prachtig. De zang overigens ook.
Het decor van ‘De Tocht’ is indrukwekkend, er worden zelfs innovatieve theatertechnieken gebruikt, zoals 3D-hologrammen. Wat betreft de opstelling van het decor doet de musical denken aan ‘Soldaat van Oranje’: de ijsbaan draait om het publiek heen, op het podium worden authentieke beelden van de laatste Elfstedentocht vertoond, enzovoort. Als ik naar de voorstelling kijk, realiseer ik me dat er een slim marketingplan achter zit. Vrijwel iedereen in Nederland heeft ‘Soldaat van Oranje’ al gezien, sommigen zelfs meerdere keren. Zijn we nu klaar voor een nieuwe “open-end” musical (een voorstelling die blijft spelen zolang er voldoende kaartjes worden verkocht)? Het Friso Theater in Leeuwarden is in elk geval speciaal voor deze musical gebouwd. Gaan we nu met z’n allen een weekendje Leeuwarden boeken en de musical bezoeken? Wat het marketingplan ook mag zijn, één ding is zeker: ‘De Tocht’ is buitengewoon goed!
Bovendien is de Elfstedentocht meer dan zomaar een schaatswedstrijd. Het maakt deel uit van onze Nederlandse identiteit. De kans dat we ooit nog een echte Elfstedentocht zullen meemaken is klein. Dit speciale stukje cultureel erfgoed zou zomaar voorgoed in de geschiedenis kunnen verdwijnen. ‘De Tocht’ wil die magie van de Elfstedentocht, die ons als Nederlanders samenbrengt, levend houden. En alleen vanuit die gedachte is de musical al het bezoek waard!