Afgelopen week had ik zin om te shoppen. Na een middagje online winkelen, was ik verbaasd om te ontdekken hoe de modewereld zich heeft aangepast aan ‘new now’. Ze hebben letterlijk het moment gegrepen. Zo kwam ik hele mooie en functionele rokken in verschillende kleuren tegen. In de onderkant van de rok is een stevige ringband verwerkt. Daardoor blijft de rok aan de onderkant altijd de diameter van 1,5 meter hebben. Inventief, toch?
H&M heeft een experimentele jas op de markt gebracht, waarbij een app hoort. De jas is gemaakt van speciale, conductieve materialen en kan jou als het ware knuffelen. Het enige wat je moet doen is op de app aangeven waar jij geknuffeld wil worden. Een super handige jas, vooral in deze tijden, niet waar? Het merk Diesel bleek speciale, antibacteriële stoffen te verwerken in hun nieuwe kledinglijnen, wat zou bijdragen aan een minder risico om besmet te raken. En ga zo maar door.
Het hele concept van online shopping is drastisch veranderd. Op vele sites kon ik een digitale versie van mijzelf laten maken. Vervolgens kon ik mijn avatar allerlei kledingstukken laten passen. Het was surrealistisch. En heb je wel eens van een ‘squadded shopping’ gehoord? Dat zijn websites waarop je live kunt shoppen samen met je vrienden. Deze zijn ontwikkeld door de Israëlische Elysa Kahn en zijn voornamelijk bedoeld voor jonge mensen. Eenmaal op de site krijg je het gevoel alsof je door een fysiek warenhuis loopt en kleding past, daarbij krijg je rechtstreeks adviezen van je meeshoppende vrienden. Hoe handig is dit in de tijden dat zo veel jongeren zich heel eenzaam en geïsoleerd voelen? In China is dit op dit moment de meest populaire manier van shoppen. Bij mij bleef echter een vraag hangen: als we ons al zo hebben aangepast aan het nieuwe normaal, gaan we ooit nog terug?