Zaterdagmiddag vertrekken we voor twee weken naar Toscane. Omdat ik nog niet volledig gevaccineerd ben, doe ik vrijdagochtend een gratis PCR-test. ‘Binnen 24 uur hebt u de uitslag,’ verzekert de medewerker van Testcoronanu BV mij. Echter, zaterdagochtend zie ik in mijn mail nog steeds geen testuitslag. Ik bel het bedrijf om ernaar te informeren. Een computerstem belooft me dat ik zo snel mogelijk een medewerker aan de lijn krijg. Daarna start een vrolijk deuntje. Een half uur later, wanneer ik nog steeds niet aan de beurt ben, hang ik op.
Ik probeer Testcoronanu BV tevergeefs nog twee keer telefonisch te bereiken en maak vervolgens een afspraak voor een betaalde PCR-test op Schiphol. We bellen de taxi om te vertellen dat we eerder willen vertrekken en eenmaal op de luchthaven, ren ik naar de testlokatie. Er staat een kleine rij mensen, maar alles verloopt soepeltjes en tien minuten later loop ik naar de incheckbalie. Onderweg controleer ik mijn mail en zie tot mijn grote verbazing al de uitslag van de test van net: negatief. ‘Dat ging snel,’ denk ik. ‘Hebben ze überhaupt de test uitgevoerd? Ach, wat maakt het nog uit. Ik kan in ieder geval vliegen nu.
’ Ik check in. De grondstewardess vraagt niet naar een PCR-test. ‘Dat doen ze in Italië,’ legt ze uit. Twee uurtjes later landen we in Pisa. Met onze koffers lopen we naar buiten, geen enkele medewerker die naar een testuitslag vraagt. Ik check mijn mail. Ik zie twee mails van Testcoronanu BV. Een van de mails bevat mijn testuitslag. De tweede mail informeert mij over een datalek dat heeft plaatsgevonden in hun systeem. Mijn voor- en achternaam, geboortedatum, BSN, e-mailadres, telefoonnummer en mijn testuitslag, bestemming, geslacht, paspoortnummer, geboorteplaats en klachten waren beschikbaar. Ik denk aan vroeger, toen reizen heel gewoon was…